Alla inlägg den 1 februari 2012

Av caroline lundkvist - 1 februari 2012 09:00

God morgon!

När klockan ringde 07.00 i morse så trodde jag inte att det var sant. Jag somnade efter 01.00 i natt, jag har fått för mig att ha HP marathon med alla filmer och det går inte att bara stänga av när det är som mest spännande, och med allt plugg så är det skönt att "fly" den riktiga världen ibland och kasta sig in bland trollstavar och flygande kvastar. Det är befriande att ibland får tänka på annat.

Jag är på godväg mot mitt mål och mina skor, men har flera tankar och funderingar som grämer mig tyvärr....


Pratade med en vän på facebook igår, facebook ovanligt. Den nya mobilen iprincip. Vi pratade om det här med jobb, utbildning mm och då berättade han att han vill plugga vidare och att han hittat en utbildning som ges på SH alltså Södertörns Högskola, någonform av entreprenörsskap eller liknande. Vi pratade fram och tillbaka osv och sen berättade han att hans chef anmält honom till en managemnet kurs för blivande chefer. Vilket nu gjorde att han tvekar i sitt val. Vad är bäst, att plugga tre år få en examen och ha 500.000, en halv miljon kr i studieskulder efter dessa tre år, eller gå en management kurs på kanske ett par månader men samtidigt få betalt av sin arbetsgivare. Frågorna är oändliga och svaren tyvärr inte lika många. Vad är rätt? Vad ska man göra? Satsa inte satsa?

Det är där mina tankar kommer in. Jag har funderat och gjort en massa olika saker i ett par år nu men ändå dock bestämt mig för att det är någon form av lärare jag vill bli. Men jag har också läst psykologi i 1½ år vilket gör att jag samtidigt skulle vilja jobba inom det. Jag är så oerhört intresserad av människan hur den tänker och agerar. Hur hjärnan fungerar. Samtidigt som jag är en tjej som vill göra karriär, klättra i positionsskalan, utvecklas och tjäna pengar...

Hur ska jag göra karriär i skolvärlden? Byta åldersgrupp? Nej tyvärr så enkelt är det inte. Vill jag göra karriär så är det rektorsutbildningen som gäller och då är det 1½-2 år till efter mina tre år, och det är inte ens säkert att man hittar en rektorstjänst då. Dom växer inte på träd, rektorerna idag håller ganska hårt i sina tjänster tyvärr...


Nej nu ska jag återgå till läsandet och skrivande av mitt arbete. Motivationen just nu är inte på topp, men det är bara att bita ihop.


Efter regn kommer solsken!

Presentation


Hej!
Caroline heter jag och är 27 år gammal. Förskollärarstudent vid Uppsala Universitet och blivande Mamma i Februari 2016. Här kommer ni få läsa om både studier och annat som upptar mitt liv, har en stor passion för sport och framförallt innebandy.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards