Alla inlägg den 17 januari 2012

Av caroline lundkvist - 17 januari 2012 21:18

Andra dagen som student är över.

Jag tror att det kommer bli superbra bara jag får komma in i hela den här "student grejen" igen.

Att gå från komvux till universitet är en stor grej, jag har med handen på hjärtat inte alls satsat så som jag kanske borde ha gjort, dock fick jag fin fina betyg iallafall så jag är nöjd :)


Dagen har bestått av plugg, plugg och plugg.. Klockan ringde 8 i morse och då var det bara att stiga upp med glada miner. Pluggade mellan 9-13 och gjorde mig sedan i ordning och åkte och jobbade. 15.15-21 oh nu sitter jag här igen och ska plugga ett tag till så jag ligger i fas. Jag tror mycket handlar om planering och vad jag väljer att prioritera.

Jag har även bestämt mig för delmål, att belöna mig själv med småsaker när jag nått dessa delmål för att fortsätta kämpa. Denna vecka ska jag exempelvis vara klar med halva första examinations uppgiften, jag ska alltså ha sammanfattat två utav de gamla läroplanerna från 1800-talet och jag lovar er, jag behöver dessa delmål nu. Jag har då planerat att om jag klarar målet får jag åka och fixa naglarna :)

Jag har googlat runt en del på studietips och hur man blir mer effektiv och hur man på bättre sätt lär sig saker.

Som detta tillexempel, hur man klarar av en tenta på bästa sätt!

En tenta är bokstavligen ingenting att vara rädd för om man bara har gjort hemläxan. Har man inte gjort läxan eller gjort den bristfälligt så kommer den att kännas som en smäll på fingrarna - inte minst för självförtroendet.


Förutsatt att du har planerat dina studier och följt planen kan vi flytta oss fram till tentamensdagen. För att ta tag i böckerna sista dygnet är bortkastat. Vid det laget hjälper bara böner.


Kom i tid. Ta hellre en buss som är en timme tidigare än en som är framme fem i.


Var utvilad. Sista natten innan tentan ska du bara göra en sak - sova!


Ät en stadig frukost. Kom inte hungrig.


Ha med dig pennor och något att äta. Här är det fullt tillåtet med choklad och annat kaloririkt godis - kalorierna ger dig energi.


Glöm inte ID och studentkort! Har du inte dem med dig får du inte tentera.


Iaktta noga alla givna regler för hur tentan går till.


Gå igenom tentan och notera vilka frågor du kan svara på direkt, vilka du tror du kan och vilka som kräver lite arbete. Börja med de enkla och ta dem sedan i allt högre svårighetsgrad. Detta för att du ska slippa tappa poäng på småfrågor. Sådant är klantigt och känns bara dumt efteråt.


Ta det lugnt, andas, slappna av - och lycka till!

Detta kommer jag få börja träna på redan nu eftersom jag idag har anmält mig till min första tenta, och ja jag är nervös!


Nej dags att återgå till pluggandet och Guds läroplan.


 

Presentation


Hej!
Caroline heter jag och är 27 år gammal. Förskollärarstudent vid Uppsala Universitet och blivande Mamma i Februari 2016. Här kommer ni få läsa om både studier och annat som upptar mitt liv, har en stor passion för sport och framförallt innebandy.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards